Sähkö on tehnyt tuloaan autoilun maailmaan jo pitkän aikaa. Ensimmäisiä sähköautojen konsepteja nähtiin jo 1970- ja 80-luvuilla. Tuohon aikaan maailma oli kuitenkin hyvin erilainen paikka kuin tänään ja sähköautojen ensimmäisille malleille lähinnä naureskeltiin ja niille povattiin surkeaa tulevaisuutta. Moni näki, että sähköauto sopisi ehkä ainoastaan lähiöperheen äidin kauppa-autoksi, eikä perheen isä suostuisi moiseen ajopeliin koskemaan pitkällä tikullakaan.
Maailma on kuitenkin muuttunut ympärillämme ja sähkö tekee voimakkaasti tuloaan autoilun maailmaan. Lähes kaikki autovalmistajat tuovat markkinoille sähköautoja ja kuluttajat ovat kiinnostuneet näistä automalleista huomattavasti paremmin kuin vielä muutama vuosikymmen sitten. Esimerkiksi Toyota satsaa vahvasti autoilun tulevaisuuden teknologioihin.
Millainen sähköauto sitten oikein on ja miten se eroaa perinteisestä polttomoottoriautosta? Tarvitseeko sähköautoa tankata samaan tapaan kuin perinteistä autoa? Onko sähköauto kalliimpi kuin tavallinen auto ja voiko sähköautoa käyttää hyötyajoneuvona? Lue tästä artikkelista lisää, niin kerromme tarkemmin autoilun sähköistymisestä sekä siitä, millaisia nykyiset sähköautot oikein ovat.
Sähköstä uusi voimanlähde autoille
Autoista on siis poistumassa perinteinen polttomoottori, joka on ollut auton perusta jo yli vuosisadan. Polttomoottori tarvitsee polttoainetta, ja sen tekemiseen taas tarvitaan öljyä. Tämä luonnonvara kuitenkin tulee loppumaan maapallolta muutaman seuraavan vuosikymmenen aikana, joten autoilulle pitää keksiä joitain muita voimanlähteitä. Sähkötekniikka ja erityisesti sähkön varastoinnin teknologiat ovat kehittyneet viime vuosien aikana hurjasti. Nykyisin sähköä pystytään jo varastoimaan auton akkuun niin paljon, että ajomatka mitataan useissa sadoissa kilometreissä.
Haasteita sähköautoilulle asettaa kuitenkin vielä akun lataaminen – se ei nimittäin ole vielä kovin nopeaa. Pikalatureilla akun saattaa saada täyteen muutamissa kymmeneissä minuuteissa, mutta tavallisilla latureilla lataus saattaa kestää useita tunteja. Monet lataavatkin sähköautoa kotonaan yön yli, jotta seuraavan päivän ajot onnistuvat. Tästä on kuitenkin vielä pitkä matka samaan, miten polttomoottoriauton tankkaaminen onnistuu muutamassa minuutissa. Ongelmia myös aiheuttaa latausasemien vähyys. Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan tulevaisuudessa kun entistä useamman kuluttajan kotipihassa on sähköinen menopeli.
Sähköauto hyötyajoneuvona
Ammatti- ja hyötykäytössä olevat autot ovat perinteisesti olleet dieselkäyttöisiä autoja. Moni voi miettiä, onko sähköautoa järkevää hankkia hyötykäyttöön ja löytyykö markkinoilta edes siihen sopivia malleja. Vielä ei ole nähty kovaa sähköautojen ryntäystä hyötyautojen markkinoille. Ammattikäytössä olevat autot ovat yleensä pakettiautoja tai lava-autoja, ja niiden sähköisiä versioita ei vielä oikein markkinoilta löydy. Tesla on julkistanut oman versionsa lava-autosta CyberTruckin muodossa, mutta tätä Amerikan ihmettä saadaan odottaa Suomen markkinoille vielä hyvä tovi.
Moni kuluttaja tai yrittäjä varmasti toivoo markkinoille sähköistä pakettiautoa, jolla voisi hoitaa esimerkiksi lähetin töitä tai remonttiyrityksen pyörittämistä. Jos aikoo varustaa uuden pakettiauton esimerkiksi juuri remontteja varten, voi olla järkevää käydä https://www.worksystem.fi sivustolla katsomassa eri mahdollisuuksia.
Sähköautolla ajaminen on kuitenkin huomattavasti halvempaa kuin dieselin tai bensiinin ostaminen. Lisäksi auto ei myöskään saastuta yhtään, sillä siitä ei tule hiukkaspäästöjä maan ilmakehään. Vihreät arvot ovat nykyisin suosiossa ja moni remonttifirma voisi saada jopa lisää asiakkaita sillä, että he mainostaisivat ajavansa asiakkaiden luokse ekologisilla autoilla.
Vielä saadaan siis odottaa sitä, että markkinoilla nähdään perinteisiä pakettiautoja tai lava-autoja sähköisinä versioina. Katukuvassa on kuitenkin jo monia yritysten autoja, jotka käyttävät voimanlähteenään sähköä. Nämä ovat vielä toistaiseksi tavallisen henkilöauton näköisiä.