Romutuspalkkio on herättänyt runsaasti keskustelua viime aikoina. Suomessa käynnissä on nimittäin kampanja, jonka mukaan autonomistaja voi viedä romutettavaksi vanhan autonsa, joka on otettu käyttöön viimeistään vuonna 2007 ja joka on ollut liikenteessä viime vuoden aikana ja lisäksi romutettavaksi mennessään. Toinen ehto on myös se, että romutuspalkkiota hakevan on täytynyt omistaa tai olla auton haltijana vähintään 12 kuukauden ajan ennen romutushetkeä. Romuttamisesta saatava palkkio on 1500-2500 euron välillä. Tästä valtion osuutta on 1000-2000 euroa ja autoalan osuutta 500 euroa. Ideana on se, että romutuspalkkio käytetään uuden ja vähäpäästöisemmän auton hankintaan viimeistään 31. elokuuta 2018.
Suomessa vuoden 2018 tammikuussa voimaan astunut henkilöautojen romutuspalkkio on otettu vastaan mielenkiinnolla ja sitä on moni jo ehtinyt hyödyntämäänkin. Trafin raportoi hiljattain, että tilaisuuteen on tartuttu yli tuhat kertaa, sillä henkilöautojen romuttamisesta saatavasta palkkiosta on ostettu jo yli tuhat uutta autoa. Valtio on varannut romutuspalkkioihin kahdeksan miljoonaa euroa, joista varattuna on noin 15 prosenttia.
Kysyntä on ollut jatkuvasti nousussa ja monet ovat tiedustelleet Trafilta, kuinka homma toimii käytännössä. Valtaosa kysymyksistä koskee vaatimuksia auton liikennekäytössä olemista ja sitä, mikä lasketaan romutuspalkkion piiriin. Valtion tavoitteena on saada juuri liikenteessä aktiivikäytössä olevat huonokuntoiset autot poistettua liikenteestä sen sijaan, että romuttamolle menisi autotallissa vuosikausia istuneita vanhoja autoja.