Suomi on autoilun kultainen maa. Pitkät välimatkat etenkin maaseudulla ja muualla pääkaupunkiseudun ulkopuolella pakottavat ihmiset kulkemaan yksityisautoilla töihin, kouluun ja vapaa-ajan menoihin. Myös julkisen liikenteen järjestelyt voivat olla syy siihen, miksi autoilu on niin suosittua Suomessa. Monet ajavat itselleen ajokortin täytettyään 18-vuotta: yli 3,5 miljoonalla suomalaisella on ajamiseen oikeuttava ajokortti taskussaan.
Kaikki ajokortin hankkineet eivät kuitenkaan välttämättä omista autoa, tai koko taloudessa ei ole autoa käytettävissä. Toisaalta taas monissa perheissä ja talouksissa autoja voi olla käytössä useampia: toisissa talouksissa kaikilla kuskeilla on oma auto, toisissa autojen määräksi riittää yksi. Lapset ovat usein myös syy hankkia auto: oli kyydissä sitten ralph lauren -merkillä varustetut lastenvaatteet tai valtavat kasat harrastusvälineitä, lapsiperheet usein tarvitsevat autoa tai kahta. Autoja löytyykin Suomesta yli kolme miljoonaa kappaletta – hurja määrä siis!
Kun autoja on Suomessa noin paljon, nousee yksi automerkki suomalaisten suosikiksi – suomalaisten suosikki automerkkien joukosta onkin Toyota. Esittelemme tässä artikkelissa tämän suomalaisten suosikkiautomerkin historiaa ja nykypäivää.
Toyotan historia
Uskomatonta mutta totta, Toyota ei alkumetreillään liittynyt autoihin ollenkaan. 1800-luvun puolella Toyotan perustanut Sakichi Toyoda rakensi ensimmäiset koneistetut kangaspuut, jotka räjäyttivät japanilaisen vaate- ja tekstiiliteollisuuden tuotannon.
Vasta 1920-luvulla Toyoda innostui autoista: kun hän kiersi maailmalla, hän ihastui erityisesti eurooppalaisten tapaan käyttää ja valmistaa autoja. Kymmenen vuotta myöhemmin, 30-luvulla, alkoi ensimmäisten Toyotan autojen valmistukset Toyota Motor Corporationin nimen alla. Ensimmäiset isot tilaukset tulivat armeijalta ja valtiolta, mikä edesauttoi Toyotan kehittymistä yrityksenä.
Sakichi Toyodan poika Kiichiro Toyoda jatkoi isänsä työtä aina 50-luvulle kuolemaansa asti. 40- ja 50-luvulla yhtiö koki alamäkiä yleisen taantuman ja sota-ajan vuoksi. Huonompien taloudellisten aikojen ja Kiichiro Toyodan kuoleman myötä yrityksessä tehtiin muutoksia, ja autoja alettiin ensimmäistä kertaa myydä ulkomailla. Erityisesti Crown-malli sekä klassikoksi muodostunut Corolla-malli löivät läpi meren toisella puolen Yhdysvalloissa. 60-luvulla autoja alettiin myymään myös Euroopassa. 90-luvulle tultaessa Toytotalla oli jo vakaa asema eri puolilla maailmaa.
Koska Toyotaa oli alusta asti markkinoitu hyvin perheille sopivana turvallisena ja tilavana automerkkinä, perheiden keskuudessa Toyota onkin ehdottoman suosittu automerkki. Tästä johtuen Toyota päätti perustaa myös luksusautoedustusta varten oman automerkin: Lexuksen. Kuten nimikin jo viittaa, Lexuksen ideana on luoda saavutettavan hintaisia luksusautoja.
Toyota Suomessa
Kuten muualla Euroopassa, myös Suomessa Toyotaa alettiin myydä 60-luvulla, alkuun yhden mallin voimin. Toyota Crown -mallista autoa tuotiin Suomeen erään autoliikkeen toimesta ensin muutama sata kappaletta, minkä jälkeen niiden menekki todettiin hyväksi. Vuonna 1967 legendaarinen Toyota Corolla -malli saatiin myyntiin myös Suomeen, ja sen suosio todettiin pian maahantuonnin jälkeen isoksi – vuonna 1973 Toyota Corolla oli Suomen myydyin automalli. Nykyäänkin, 2010-luvun Suomessa, Toyota on Nissanin kanssa myydyimpiä automerkkejä niin henkilöautojen, kuin pakettiautojen saralla.
Toyotan suosituimmat automallit
- Toyota Corolla
Toyotaa ei voi mainita automerkkinä, ellei puhu Corollasta. Corolla on maailmanlaajuisesti Toytotan myydyin henkilöautomalli kautta aikojen.
- Toyota Yaris
Erityisesti 2010-luvun yksi suosituimpia pikkuautoja on Toyota Yaris.
- Toyota Avensis
Carinan korvannut malli, Toyota Avensis, on hieman suurempi henkilöauto, jota erityisesti perheet suosivat.
- Toyota Hiace
Hiace on yksi maailman myydyimpiä pakettiautomalleja, ja Suomenkin suosituin malli pakettiautomalleista.