Manuaalivaihteinen vai automaattivaihteinen?

Manuaalivaihteinen vai automaattivaihteinen?

Autot automaattisilla vaihteilla ja autot manuaalisilla vaihteilla käyvät keskenään kamppailua markkinoiden herruudesta. Aina sitä lähtien kun General Motors esitteli ensimmäistä kertaa manuaalisen vaihteiston rinnalla automaattisen vaihteiston vuonna 1940, on jokaisella autoilijalla ollut mielipide siitä, kumpi vaihteisto on parempi ja kannattavampi.

Suomessa manuaalisella vaihteistolla kulkevia autoja on liikenteessä huomattavasti enemmän, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa tilanne on päinvastoin. Tällä hetkellä Yhdysvalloissa myytävistä autoista vain alle neljä prosenttia on manuaalivaihteisia ja määrä kutistuu vuosi vuodelta entisestään. Muualla maailmassa tilanne on sentään Suomea vastaava ja monet valitsevat yhä mieluummin manuaaliset vaihteet autoonsa. Sekä Euroopassa yleisesti että Japanissa yli 80 prosenttia kaikista myydyistä uusista autoista on manuaalivaihteisia.

1. Taloudellisuus

Kun automaattiset vaihteistot ilmestyivät autoihin ensimmäistä kertaa 40-luvulla, puolustautuivat manuaalisilla vaihteilla varustettuja autoja myyvät autonvalmistajat perustelemalla manuaalisen vaiht eiston taloudellisuutta. Onkin aivan totta, että automaattisilla vaihteilla auto syö enemmän polttoainetta, sillä itse vaihteitaan vaihtavalla kuljettajalla on paremmat edellytykset säätää ajamista ympäröivään liikenteeseen. Automaattisten vaihteiden teknologisen kehittymisen myötä ero on kuitenkin pienentynyt huimasti sitten 40-luvun ja tällä hetkellä erot polttoaineen kulutuksessa ovat huomattavasti pienemmät. Monessa autossa manuaalisen vaihteiston valitseminen automaattisen sijaan säästää sen omistajalla enintään satakunta tai muutamia satoja euroja, mikäli autoa ajaa erityisen paljon. Tekniikka kehittyy jatkuvasti ja voi hyvinkin olla, että automaattivaihteiset autot muuttuvat jopa taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi jossain vaiheessa.

Näin ollen ei ole mahdollista selkeästi sanoa, kumpi vaihtoehto on kannattavampi taloudellisuuden kannalta. Parasta on vertailla automaattisia ja manuaalisia vaihtoehtoja joka automallissa ja joka vuosi, sillä tilanne elää koko ajan!

2. Suorituskyky

Ennen vanhaan eikä niin kauaakaan aikaa sitten ajamiseensa vakavasti suhtautuvat autoilijat valitsivat ehdottomasti mieluummin manuaalivaihteisen auton. Manuaalivaihteiden tarjoama mahdollisuus hallita omaa ajamistaan tuntuu siltä, että autoa todella ohjailee itse. Se onkin totta, sillä manuaalisesti vaihdekeppiä liikutellessa kuljettaja pystyy manipuloimaan autonsa liikkumista mielenkiintoisilla tavoilla kuten vaihtamalla vapaalle silloin kun haluaa auton hidastuvan sen sijaan, että painaisi jarrupoljinta.

Vaikka perinteisesti esimerkiksi urheiluautojen ostajat eivät ole edes harkinneet automaattivaihteisia autoja, ovat monet luksusmerkit vähitellen siirtymässä niiden pariin. Ferrari ei enää valmista urheiluautoja manuaalisilla vaihteilla. Niin ikään Lamborghini, Porsche ja McLaren tarjoavat automaattiset vaihteet kaikissa sellaisissa autoissa, joissa aiemmin oli vaihtoehtona pelkästään manuaalinen vaihteisto.

Ihmisille, jotka rakastavat ajamista ja nauttivat vaihteiston tuomasta haasteellisuudesta, automaattivaihteisto ei vieläkään tule kyseeseen. Näin ollen vaihteilla pelaamisesta pitäville manuaalinen vaihteisto on edelleen parempi valinta, mutta mikäli kriteerinä on auton suorituskyky, kannattaa siinä tapauksessa nykyään ennemminkin katsoa auton mallia kuin sitä, millainen vaihteisto siinä on.

3. Hinta

Yleisesti ottaen manuaalivaihteiset autot ovat hivenen edullisempia. Hintaero voi automallista riippuen liikkua muutamissa tuhansissa euroissa. Tapauskohtaisia eroja luonnollisesti on, mutta mikäli tavoitteena on ostaa alle mahdollisimman edullinen auto, on se silloin todennäköisesti manuaalivaihteinen auto.

Hintaan liittyen on olemassa yksi huomionarvoinen seikka: manuaalisilla vaihteilla varustetut autot on yleisesti ottaen halvempi korjata kuin automaattivaihteiset autot. Tämä johtuu lähinnä siitä, että automaattisiin autoihin liittyy hieman monimutkaisempaa teknologiaa kuin manuaalisiin. Toisaalta kuten kaikki manuaalivaihteisen auton omistajat tietävät, täytyy kytkin jossain vaiheessa viedä korjattavaksi, joka kustantaa yleensä viidestäsadasta tuhanteen euroon. Automaattivaihteisilla autoilla liikkuville tällaista kulua ei koidu.

freddo